Zwangerschapscursus

Beleef nog meer plezier aan jouw zwangerschap door middel van zwangerschapsbegeleiding

Zwangerschapscursus Dordrecht

 

Houding en beweging tijdens de zwangerschap

 

Tijdens de zwangerschap treden er vele veranderingen op in het lichaam. De zwangerschapshormonen hebben een verwekend effect op banden en spieren. Het lichaam wordt zwaarder belast door de groeiende buik en er bestaat vaak minder behoefte aan beweging waardoor spieren kunnen verslapen. Dit alles kan een negatief effect hebben op de houding, met als gevolg het ontstaan van klachten, zoals rug- en bekkenklachten. Bij dagelijkse activiteiten is het van belang het bekken te stabiliseren en vanuit een stabiele basis te gaan bewegen

 

Ademhalingstechnieken

 

Het is in elke fase van de zwangerschap belangrijk om de juiste ademhalingstechniek te gebruiken. Door de zwangerschap neemt je bloedvolume toe.

Hierdoor moet er meer bloed gezuiverd worden van koolstofdioxide en voorzien worden van zuurstof. Hiervoor is een verandering van ademhalingsfrequentie nodig. De totale hoeveelheid lucht welke in- en uitgeademd wordt tijdens een normale ademhaling, stijgt geleidelijk tijdens de zwangerschap. Het resultaat hiervan is dat de zwangere vrouw dieper gaat ademhalen. Bewust en aandachtig ademen biedt de mogelijkheid contact te maken met spanning in het lichaam. Spanning die meestal veroorzaakt wordt door gedachten en emoties. Door bewust te worden van de spanning kun je leren meer en meer te ontspannen. De adem begeleid hierin. Door toepassen van de oefeningen neemt de zwangere vrouw de tijd voor haarzelf en haar baby en zou ze meer kunnen genieten van de zwangerschap. De verschillende manieren van ademen die de zwangere vrouw kan leren, loodsen haar als het ware door de verschillende fases van de bevalling heen. Het is een zacht houvast in een krachtig natuurlijk proces, waarin het lichaam precies weet wat te doen.

Er zijn tenslotte ook een paar belangrijke redenen om ademhalingsoefeningen te doen tijdens de bevalling. Zo krijgt de baarmoeder meer zuurstof, waardoor ze haar werk beter kan doen. Ook kunnen de weeën krachtiger worden, met als gevolg dat de bevalling eerder begint. Wanneer de zwangere vrouw op de juiste manier ademt, ben je ook rustig als de weeën heftiger worden

 

Wat je allemaal leert tijdens de cursus

 

•Houding en beweging tijdens de zwangerschap

•Ademhalingstechnieken/

•Bekkenbodemoefeningen

•Ontspanningsoefeningen

•Partneroefeningen

•Do-in-yoga oefeningen

•pershoudingen

 

Partnerles Dordrecht

Partnerles

Uiteraard heeft de vrouw de belangrijkste en zwaarste taak tijdens de bevalling. Dat betekent niet dat de rol als partner onbelangrijk is. Tijdens de partnerles zal ik oefeningen en tips aanreiken waarmee de partner daadwerkelijk iets kan betekenen voor de vrouw in aanloop naar en tijdens de bevalling. Aan bod komen o.a. massagetechnieken, het uitoefenen van drukpunten ter ontspanning en bevordelijking van het bevallingsproces

 

Bekkenbodem oefening Dordrecht

Bekkenbodem oefeningen

De bekkenbodemspieren zijn een groep spieren die samen de bodem van het bekken vormen. Zij bevinden zich rondom de urethra (de uitgang van de blaas), de vagina en het rectum/de anus (darmuitgang) en moeten samen met de sluitspieren de controle uitoefenen over deze openingen en urineverlies of verlies van ontlasting voorkomen. Goed werkende bekkenbodemspieren zijn belangrijk om continent te blijven. Omdat tijdens de zwangerschap de vrouw te maken heeft met andere hormonen is het als je zwanger bent niet altijd makkelijk om de bekkenbodemspieren goed te gebruiken. Tijdens deze cursus zullen we door middel van diverse oefeningen deze spieren gaan trainen.

 

Do-In-Yoga Dordrecht

Do-In-Yoga

Do-in-yoga is een eeuwenoude Oosterse bewegingsleer en heeft tot doel gezond te blijven, stress te verminderen en in harmonie te leven met jezelf en je omgeving. Het deel Do betekent “het openen van kanalen en het vergemakkelijken van de energiestroming langs bepaalde routes”. Het deel In betekent "het strekken en beweging van de ledematen om dit doel te bereiken”.

Do-in-yoga biedt een systeem dat je kan helpen energiek en gezond te blijven tijdens je zwangerschap, je kan voorbereiden op de bevalling en je herstel in de postnatale periode kan bespoedigen. Het ondersteunt je lichaam door middel van strekken en bewegen. Daarnaast brengen de ademtechnieken en visualisaties je emotionele welzijn in balans. Ook biedt het een simpele manier om je partner bij dit proces te betrekken en reikt het je liefdevolle oefeningen aan om je baby te leren kennen en de ontwikkeling van je baby te ondersteunen door middel van aanrakingen.

Tijdens de cursus zal je diverse oefeningen worden aangeleerd

Juulies Bevalt Goed!

Reeweg-Oost 153,

3312 CN Dordrecht

KvK 66763428

Designed by TSSolutions

Volg Juulies Bevalt Goed!

INFORMATIE